Årets første

Jeg har hatt et innlegg tidligere om fobier, men denne gangen skal jeg skrive ned mine fobier. For dere som er interesserte i så skjekke hva slags fobier dere har og hva de heter, så kan dere gå innom http://www.wikipedia.no og søke på «fobier». Der kommer det opp en rekke med mange absurde ting som folk frykter.

Agorafobi – Angst for åpne plasser el. være på folksomme offentlige steder
Jeg har absolutt ikke angst for åpne plasser, men jeg takler ikke folksomme offentlige steder.
Aichmofobi – Angst for nåler og spisse objekter
Jeg kan håndere nåler, jeg kan sy osv, men når det kommer til sprøyter, så øker pulsen min og jeg kan få små astmaanfall. Jeg er heller ikke så glad i spisse objekter og derfor har jeg aldri hatt en spesielt godt forhold til dyr. Dyr har mange spisse tenner…

Algofobi – Angst for smerte
I say no more..
Amaksofobi – Angst for bilkjøring
Det er noen få ganger jeg har vært i en bil hvor det kunne ha gått skikkelig ille, og nå er jeg ikke stort begeistret for å kjøre bil. Med mindre det er en sjåfør jeg er veldig trygg på, så tørr jeg ikke sove eller ta øynene av veien i mere enn bare noen få sekunder.
Coulrofobi – Angst for klovner
Da jeg var liten hadde jeg litt over 41 i feber, og da husker jeg godt at jeg hallusinerte klovner. Siden da har jeg hatet klovner. Jeg takler ikke trynet på dem.

Klaustrofobi – Angst for innestengte rom
Bare jeg skal på toalettet ender jeg med å svette. Trange/små rom er noe av det verste jeg vet. Det gjelder også om jeg har mange mennesker rundt meg på en gang. Jeg får en følelse av å ikke kunne puste.
Symbantofobi – Angst for ulykker
Jeg er ikke bare redd for at det skal skje meg selv noe, men også menneskene rundt meg. Av og til må jeg ringe dem bare for å høre at det går bra. Flere ganger får jeg ikke sove eller til å tenke på annet enn at det kanskje har vært en ulykke og mine nærmeste er involvert.

Fortell meg gjerne om deres fobier.

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

