Stor og skummel

I dag var vi(klassen) på hospitering på Maren Handler og Mauritz Hansen for å ta litt del i de forskjellige linjenes hverdag. Det var egentlig ganske kult. Jeg gikk på restaurant- og matfag og der hadde vi bare praktisk. Oh yes! Jeg digger praktiske fag. Vi dekket bord, laget forrett, hovedrett, dessert og bakte pepperkaker, og så spiste vi alt dette. Verdens beste skoledag, med andre ord

https://i1.wp.com/www.hinesna.no/system/files/bilder/pepperkakemann_2.jpg

Nuvel, det er vel ikke akkurat dette jeg hadde planer om å skrive om, men jeg er på vei til temaet.

Mens hovedretten ble servert og  vi en etter en fikk maten plassert forran oss, hører jeg ei jente (elev på restaurant- og matfag, første året) si «se på de da, tør ikke spise en gang. De er redde». Ja, selvfølgelig. Jeg synes du er kjempe stor og skummel. For de som kjenner meg godt, så vil dere nok tenke at jeg sa noe tilbake, og da har dere helt rett. Så klart; som gjest der, så slang jeg ikke med leppa, men sa rett som det var «nei, vi er aldeles ikke redde, men å vente med å spise til alle har satt seg er en vane hvertfall jeg har lagt på meg. Det kalles høflighet». Hun ble litt sur og sa litt furten at man kunne likevel bare starte med å spise, og da avsluttet jeg med «ja, det kan jeg nok, men jeg venter jeg (:» (Legg merke til smilefjeset der; jeg smilte for å ikke få henne mer furten)

Hva er det med eldre gutter og jenter som tror at vi yngre frykter dem? Jeg er aldeles ikke redd for aldersforskjell. Jeg er heller ikke redd for store føtter og neser. Face it – dere er ikke så skumle. Og bare sånn at dere vet det… Jeg er sikker på at når dere er sammen med vennene deres, så snakker dere om ting som er like uvesentlig og teit som hva de som er yngre enn dere kan snakke om. I dag i byen f.eks., så hørte jeg ei jente (to år eldre enn meg) si til sin venninne «…og neglelakk trenger man jo fordi det er så lite, og gjør så mye med folk». Jeg ser selv at det virker en smule teit å lese det her nå, men hvis jeg forteller at mellom flere av ordene måtte hun legge til «assa», «eeeh», «azz» og min favoritt; «Seriøst(!!!)». Er det sånt som skal få meg til å frykte dere? Ja, jeg fryder meg like mye over å høre slike samtaler mellom eldre jenter, som jeg tror dere gjør når dere tenker at sånne som meg synes dere er skumle.

Stikkord: , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

