Crème Brûlée

HEI!

Jeg har vært med på å lage Crème Brûlée i dag. Den var god. For de av dere som ikke har smakt det før, så anbefaler jeg det sterkt.

Oppskrift (Matprat)

Ingredienser (6 porsjoner):

  • 1 stk. vaniljestang
  • 2 dl kremfløte
  • 2 dl melk
  • 75 g sukker
  • 4 stk. eggeplomme
  • 75 g brunt sukker til glasur på toppen

1. Snitt vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Kok opp fløte, melk, sukker, vaniljestang og frøene.

2. Avkjøl melkeblandingen.

3. Pisk sammen eggeplommene, tilsett melkeblandingen mens du rører godt.

4. Sil blandingen og hell det over i ildfaste porsjonsformer. Sett formene i en dyp langpanne, hell i vann opp til ca 1/3 av formene.

5. Stek i ovn på 150 °C, ca. 30-40 minutter. Desserten skal kjennes litt fast når du trykker lett på den. Avkjøl litt og dryss over et tynt lag med brunt sukker (vanlig sukker kan også brukes). Sett desserten under grillelement(eller bruk en brenner), ca. 2-3 minutter mens du passer på til sukkeret ha blitt til karamell.

https://i0.wp.com/www.eatfoo.com/files/images/20060702_-_creme_brulee/IMG_6180.jpg

Okok, dette er ikke hvordan sluttresultatet mitt så ut…

cremebrulee

Ikke like lekkert, men likevel veldig godt.

Sånn, nå håper jeg dere er misunnelige og skriver om ting dere har spist i dag eller i det siste som dere tror er bedre.

Stikkord: ,

9 kommentar to “Crème Brûlée”

  1. Jørgen Says:

    I dag har jeg spist masse røyk og en tyggis!

  2. Synnøve Says:

    Jørgen: Mm, jeg vinner.

  3. Steffen H. Kjørsvik Says:

    Så godt ut 😀
    Mmm.. Spist brødskive i dag jeg.

  4. Heeedvig Oseeen Says:

    Jeg spiste Hâmbûrgërr og pômmèfrîtës på jafs ! ;D

  5. Synnøve Says:

    Steffen: Hm, mat det óg. ^^

    Hedvig: Oh, de har gode burgere.

  6. Helene Says:

    Jeg er fasinert av deg, Synnøve. Etter å ha lest bloggen din prøvde jeg meg på smoothie, og Crème Brûlée. Men jeg må virkelig innse at resultatene mine ikke ble så bra. Jeg trur du må ha ett kurs.

  7. Synnøve Says:

    Helene: Jasså, så jeg fascinerer deg? Ikke verst. Haha, øvelse gjør mester. 😀

  8. potetskrell Says:

    Jeg melder meg på det kurset altsåå ! ;D

  9. Soppkake (Steffen) Says:

    Jeg blir med å! 😀
    Ja! Du er heldig Synnøve! Du har skillz!

Legg igjen en kommentar

